شهرداری رشت
۱۴۰۳ پنج شنبه ۹ فروردين
به وب سایت منطقه ۴ شهرداری رشت خوش آمدید
پوشش بالغ بر چهار هزار عملیات آتش نشانان در سال 99 /آتش نشان/آتش نشانی/رشت/آژیر/ایستگاه/عملیات 1400/01/25
پوشش بالغ بر چهار هزار عملیات آتش نشانان در سال 99 /آتش نشان/آتش نشانی/رشت/آژیر/ایستگاه/عملیات

125 رشت- به گزارش خبرنگار تحریریه خبر روابط عمومی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی رشت، آتش نشانان 14 ایستگاه آتش نشانی رشت در سال 99 نسبت به پوشش 4 هزار و 709 مورد حریق، حادثه و خدمات ایمنی اقدام کردند.

شهرام مومنی رییس سازمان آتش نشانی رشت در گفتگو با روابط عمومی این سازمان؛ ضمن خداقوت و دعای خیر و سلامتی برای جامعه پرتلاش آتش نشانان و خانواده های محترمشان به شرح مختصری از رخداد ها و وقایع سال گذشته پرداخت.

پاسخگویی به 150 هزار و 200 تماس شهروندان

ستاد فرماندهی و مرکز کنترل 125 آتش نشانی رشت با 10 خط مستقیم 125 پاسخگوی تماس های شهروندان در طول 24 ساعت شبانه روز است.

رخداد بالغ بر 2 هزار آتش سوزی

وی با بیان اینکه رخداد حادثه آتش سوزی 2 هزار و 427 مورد با افزایش 9 درصدی نسبت به مشابه سال گذشته بوده ادامه داد: 629 مورد آتش سوزی منزل مسکونی، 164 مورد تجاری، 16 مورد صنعتی، 29 مورد انباری، 44 مورد اداری، یک هزار و 302 مورد آتش سوزی علفزارها، ضایعات و جنگل ، 188 مورد آتش سوزی خودرو، 23 مورد حادثه آتش گرفتن کابل و پست برق و 38 مورد از دیگر آتش سوزی ها بوده است.

در یک سال گذشته بیشترین علت آتش سوزی منازل مسکونی چه بود؟

مومنی در این باره گفت: با توجه به 629 مورد آتش سوزی منزل مسکونی؛ 53 درصد آتش سوزی ها بعلت اتصال در سیستم سیم کشی برق و وسایل برقی اعلام شد.

آیا اهمیـت بیمـه آتش سوزی همچنان ضعیف است؟

وی با تاکید بر اینکه تنها 23 درصد خانه های آتش گرفته و 42 درصد از حریق های تجاری دارای بیمه آتش سوزی بوده اند، افزود: جبران خسارات وارده به شهروندان پس از بـروز حوادث و سوانح؛ بسیار تامل برانگیز و تاسف بار است.

سرمایه ای که جبران خسارتش بدون پشتیبانی بیمه بسیار سخت است...

این مسـوول به قدرت آتش که در چشم بر هم زدنی برای از بین رفتن سرمایه یک عمر تلاش کافی است اشاره داشت و افزود: با توجه به شغلی که داریم بارها شاهد از بین رفتن تمام سرمایه یک شهروند بواسطه یک حادثه هستیم که متاسفانه مشاهده درد و آلام شهروندان بسیار سخت و تاسف بار است.

حادثه محبوس شدن در آسانسور رتبه نخست حوادث در سال 99

این مسوول با اشاره به اینکه بالغ بر 31 نوع حادثه و خدمات ایمنی به شهروندان ارایه می شود، افزود: یک هزار و 124 مورد حادثه و یک هزار و 158 مورد خدمات ایمنی پوشش داده شد.

وی در ادامه به 416 مورد گیر افتادن شهروندان در آسانسور، 231 مورد محبوس شدن افراد در اماکن مختلف اشاره داشت و گفت: می بایست ایمنی و سرویس تجهیزات همچون آسانسورها، درب های خروجی منازل، اتاق خواب ها، سرویس های بهداشتی مورد توجه بیشتری قرار گیرد تا بواسطه نقص در تجهیزات؛ شاهد حوادث ناگوار برای محبوس شدگان بخصوص کودکان و افراد میانسال نباشیم.

همین گزارش حاکی است: در میان خدمات ایمنی انجام گرفته توسط آتش نشانان، عملیات بسته شدن درب بدون محبوس شدن افراد به تعداد 285 مورد و 595 مورد عملیات نجات حیوانات و یا رفع خطر حیوانات مزاحم یکی دیگر از پر تردد ترین عملیات ها است.

گفتنی است: یکی از مهم ترین اهداف سازمان آتش نشانی در جهت پیشگیری از حوادث همانا آموزش و نقش فرهنگ سازی ایمنی برای شهروندان است که متاسفانه با توجه به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس آموزش های حضوری ایمنی و آتش نشانی توسط آتش نشانان حذف شد که با توجه به اهمیت فراگیر شدن دانش ایمنی این آموزش ها به سمت و سوی تهیه کلیپ های آموزشی، موشن گرافی، پوستر و... و انتشار آن موکول شد.

شایان ذکراست: دیگر مجموعه فعالیت های حوزه آموزش و پیشگیری صدور مجوز ایمنی، ارایه پایان کار، طرح ایمنی ساختمان ها و بررسی علل و انگیزه بروز آتش سوزی ها ست که در سال 99 با افزایش 21 درصدی بوده که در مجموع به 8 هزار و 142 مورد رسید.

رونمایی از 6 دستگاه خودروی سنگین عملیاتی و کاهش میانگین عمر ناوگان خودرویی

مومنی رییس سازمان آتش نشانی رشت با توجه به ضرورت و اهمیت وجود تجهیزات حرفه ای به کاهش میانگین عمر تجهیزات آتش‌نشانی و خودرویی از 20 سال به 14 سال اشاره داشت و بـرای رسیدن به مراحل ایده آل تر جهت خدمت رسانی به شهروندان ادامه داد: خوشبختانه با تلاش و همت مدیران شهری و پی گیری های صورت گرفته 3 خودروی سنگین اطفای حریق ( اسکانیا 320 "زیگلر آلمان") با قدرت حداکثری پرتاب آب "مانیتور 6 هزار لیتر آب در دقیقه" با منبع آب 6 هزار لیتری و کف 600 لیتری و نیز رونمایی از سه دستگاه خودروی نردبان پلتفرم شـامل یک دستگاه نردبان 42 متری، یک دستگاه پلتفرم 44 متری و یک پلتفرم 55 متری رونمایی شد.

وی در پایان به برخی از مشکلات و دغدغه های موجود اشاره کرد و افزود:

ضرورت آمادگی کامل آتش نشانان در شیفت های کاری...

لزوم آمادگی های جسمانی، عملیاتی و علمی آتش نشانان

مومنی در این باره گفت: بـواسطه غیر قابل پیش بینی بودن رخداد حریق و حوادث و در مقابل لزوم عکس العمل سریع آتش نشانان و تیم های امدادی؛ برنامه های روزانه مبنی بر انجام تمرینات ورزشی، عملیاتی و آموزش های تئوری زیر نظر مسوولین و فرماندهان ایستگاه های آتش نشانی انجام می گیرد.

دغدغه آتش نشانان در حین اعزام به محل حوادث...

وی به ترافیک خودرویی در حین اعزام به محل حوادث اشاره داشت و گفت: در زمان بروز حوادث زمان، یک عامل مهم برای هر امدادگر، بخصوص آتش نشانان است که متاسفانه همچنان توجه به آژیر خودروهای امدادی و بازگشایی مسیرهای منتهی به محل حادثه واژه ای است بیگانه و غریب که نیازمند فرهنگ سازی بیش از پیش است.

کوچه های تنگ و باریک و پارک خودروهای شخصی در مسیرهای منتهی به محل حادثه...

مومنی با اشاره به وجود کوچه های تنگ و باریک در برخی از مسیرها ادامه داد: بافت های فرسوده، در کنار ریخت و پاش های ساختمان های در حال احداث همچون نوخاله های ساختمانی و عدم توجه به بازگشایی مسیر ها یکی از دیگر مسائل پیش روی آتش نشانان در حین اعزام به محل حوادث است که در کنار این مسئله، پارک خودروهای شخصی در کوچه های تنگ و باریک بر شدت مشکلات آتش نشانان می افزاید.

سیستم های سیم کشی تار عنکبوتی

وی در ادامه به وجود برخی سیستم های سیم کشی تار عنکبوتی در مرکز و بازار شهر و برخی محلات رشت اشاره داشت و افزود: وجود سایبان های گشوده و قرار دادن گاری های زنجیر شده در شب و در میانه بازار یکی دیگر از دغدغه ها و مشکلات آتش نشانان در زمان بروز حوادث بخصوص بازار رشت است که از همین جا از بازاریان ارجمند خواستاریم تا نسبت به رعایت این نکات که رابطه مستقیم در حفظ اموال و کاهش خسارات در زمان بروز حوادث را دارد دقت بیشتری داشته باشند.

نبود دیوار آتش بر در میان سقف های به هم چسبیده...

رییس سازمان آتش نشانی رشت به نبـود دیوار آتش بر(آتش بند) در سقف بسیاری از خانه های ویلایی و آپارتمان ها اشاره کرد و ادامه داد: یکی از عوامل موثر و تاثیر گذار در توقف و پیشگیری از گسترش آتش سوزی ها وجود دیوار آتش بر در پشت بام های مملو از سازه های چوبی است که با توجه به وجود سقف های شیروانی در رشت، متاسفانه دقت لازم در این زمینه توسط سازندگان خانه ها و آپارتمان ها صورت نمی گیرد.

تجمع شهروندان برای تماشای حوادث...

شهرام مومنی در پایان گفتگوی خود با اشاره به عدم رعایت برخی از شهروندان در زمینه حفظ حریم ایمنی در محل حـوادث، افزود: متاسفانه آتش نشانان در تمامی حـریق ها و حـوادث از هر نوعی که باشد با مشکل تجمع بیش از حد شهروندان برای تماشای حوادث بخصوص تصادفات و آتش سوزی ها روبرو هستند که می تواند یکی از موانع بسیار جدی در امر امداد رسانی باشد. از این رو به تمامی شهروندان و نهادهای مرتبط با فرهنگ سازی توصیه خواهیم کرد در این زمینه بیش از پیش همت داشته باشند.

 
 
 
 
 
 
تعداد بازدید: 1244
هدف شهرداری ، ارائه خدماتی موِثر در راستای بهبود و توسعه شهری است
Powered by DorsaPortal